اتوبوس الکتریکی ایران خودرو دیزل، اولین اتوبوس برقی متکی به باتری و بدون نیاز به شبکه برق بالاسری بوده که بر پایه پلتفرم و شاسی اتوبوس دیزلی آتروس ایران خودرو دیزل اما با طراحی متفاوت توسعه یافته است.

به گزارش پایگاه خبری خودروها،آتروس E یک اتوبوس برقی ۱۲ متری مناسب استفاده درون شهری بوده که توسط ایران خودرو دیزل به عنوان اولین اتوبوس الکتریکی متکی به باتری ایران بدون نیاز به شبکه برق بالاسری رونمایی شده است. اتوبوس برقی آتروس e دارای یک موتور الکتریکی بوده که قادر به تولید ۴۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰۰ نیوتن متر گشتاور آنی است. موتورهای الکتریکی گشتاور و قدرت را به صورت آنی در اختیار راننده قرار می دهند و همین موضوع سبب شتابگیری اولیه و بهتر اتوبوس آتروس e برقی نسبت به نمونه دیزلی می شود. همچنین شروع حرکت در سربالایی نیز به دلیل قدرت بالاتر موتور برقی نسبت به بنزینی و همچنین انتقال لحظه قدرت و گشتاور به مراتب بهتر است.

وظیفه تامین نیروی موتور اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل آتروس e بر عهده یک پک باتری ۳۵۰ کیلووات ساعتیست. این باتری ها دارای استاندارد IP68 بوده و ۶ عدد آنها در محفظه موتور و ۴ عدد دیگر روی سقف اتوبوس آتروس برقی جانمایی شده اند. اتوبوس برقی آتروس ایران خودرو دیزل در حالت حمل حداکثر سرنشین توان بالارفتن از شیب ۲۰ درصدی را داشته و با وجود جانمایی بخشی از باتری ها روی سقف قادر است تا در شیب عرضی ۳۰ درجه نیز پایداری خود را حفظ کند و واژگون نشود. اتوبوس برقی آتروس e ایران خودرو دیزل قادر است به نهایت سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد که برای اتوبوس های درون شهری کاملا کفایت می کند. یکی از ویژگی های مثبت اتوبوس آتروس e ایران خودرو دیزل (اولین اتوبوس برقی کشور) داشتن سیستم بازیابی نیروی ترمز بوده که با فشردن پدال ترمز، نیروی جنشی آزاد شده در باتری ها ذخیره می شود.

طول، عرض و ارتفاع اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل آتروس e به ترتیب معادل ۱۲۱۰۰، ۲۵۰۰ و ۳۴۵۰ میلی متر بوده و ارتفاع داخل کابین آن نیز ۲۵۳۲ میلی متر است که سرنشینان در حالت ایستاده نیز اصلا با کمبود فضای سر مواجه نخواهند شد. اکسل جلو و عقب اتوبوس برقی آتروس e قادر به تحمل بیشینه وزن ۷ و ۱۳ تن بوده و حداکثر وزن ناخالص این اتوبوس برقی با در نظر گرفتن وزن خود آن چیزی در حدود ۱۹۵۰۰ کیلوگرم اعلام شده است.

اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل آتروس e در حالت شارژ کامل باتریها و در حالت حرکت با حداکثر وزن ناخالص قادر به پیمایش مسافتی در حدود ۳۸۰ کیلومتر بوده که در صورت روشن بودن سیستم تهویه و حرکت به صورت فول لود میزان پیمایش این اتوبوس برقی به چیزی در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر کاهش می یابد. همین میزان پیمایش نیز از مسافت طی شده توسط اتوبوس های مسافری درون شهری طی یک روز بیشتر بوده. بدین ترتیب باید اظهار کرد که این اتوبوس برقی آتروس e هیچ مشکلی از نظر میزان پیمایش برای استفاده در ناوگان اتوبوسرانی درون شهری نداشته و کاملا از استانداردهای وضع شده توسط شهرداری شهر تهران و سایر کلانشهرها بالاتر است. باتری های اتوبوس های برقی آتروس e ایران خودرو دیزل چیزی معادل ۸ سال یا ۵۰۰ هزار کیلومتر گارانتی دارند.

امکانات اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل

از جمله امکانات اتوبوس برقی آتروس E ایران خودرو دیزل می توان به دوربین دید جانبی و دوربین های دید اطراف به جای آینه های جانبی اشاره کرد. آیرودینامیک در خودروهای برقی موضوع بسیار مهمی بوده و با حذف آینه های بغل و نصب دوربین به جای آنها که تصاویر آن در نمایشگرهای درون کابین به راننده نشان داده می شود، تا حد زیادی به بهود آیرودینامیک این اتوبوس برقی کمک شده. ضمن اینکه این دوربین ها دارای قابلیت دید در شب بوده و تصاویر واضحی را در نور محیطی کم نشان می دهند. صندلی راننده قابل تنظیم، نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان، نمایشگرهای دیجیتالی مالتی مدیا و سرگرمی درون کابین با قابلیت اعلام لوکیشن های مهم، سیستم کاهش و افزایش ارتفاع خودرو، رمپ برای عبور و مرور معلولین، جداکننده کابین راننده، سیستم صوتی با درگاه یو اس بی، چراغ روشنایی در روز، بخاری سقفی و یخ زدای شیشه جلو وسیستم تهویه مطبوع می توان اشاره کرد.

رشد چشمگیر ایران خودرو دیزل در ۱۶ ماه گذشته

قدمت ایران خودرو دیزل به ۶۲ سال می رسد و طی این شش دهه بیش از ۴۵۷ هزار خودروی تجاری در انواع سگمنت ها توسط این شرکت تولید شده است. رکورد تولید ایران خودرو دیزل تا سال ۱۳۹۰ صعودی بود. به طوریکه در سال ۱۳۹۰ این شرکت تولیدی فراتر از ۱۲ هزار دستگاه داشت. ولی از سال ۱۳۹۱ شرایط به حدی وخیم شد که تولید ناخالص این شرکت به سالانه ۲ هزار دستگاه یا حتی کمتر هم رسید. نتیجه این کاهش تیراژ تولید زیان انباشه ۶۵۰۰ میلیارد تومانی ایران خودرو دیزل شد که ۱۲ برابر کل ارزش این شرکت بود و رسما ایران خودرو دیزل را به ورشکسته ترین خودروساز ایران تبدیل کرد.

این روند نزولی و فاجعه بار تا آبان سال ۱۳۹۹ ادامه داشت. اما با آمدن توسلی مهر به عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو دیزل و بررسی راهکارهایی که برای نجات این شرکت صورت گرفت، امروزه تقریبا زیان انباشه ایران خودرو دیزل به صفر رسیده و بدهی این شرکت به بانک ها نیز تصفیه شده و مقدار ناچیزی هم که باقی مانده قسط های آن در حال پرداخت است.

توسلی مهر مدیرعامل ایران خودرو دیزل اظهار کرد که شاه کلید نجات این شرکت جهش در تولید است. به همین جهت ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ تا به امروز ۷۰۰۰ دستگاه خودروی تجاری در انواع سگمنت ها را تولید کرده که نسبت به سال ۱۳۹۹ به میزان ۹۰ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۸ بیش از ۴ برابر رشد داشته است. البته هنوز تا رسیدن به رکورد تولید ۱۲ هزار دستگاه سال ۱۳۹۰ راه زیادی برای طی کردن وجود دارد.

افزایش تولید در ایران خودرو دیزل موجب کاهش بدهی و زیان انباشته این شرکت شده. ایران خودرو دیزل سال ۱۴۰۰ با تولید ۷ هزار دستگاهی جمعا سهم بازاری ۳۶ درصدی داشت. البته سهم این شرکت در زمینه کامیون کمپرسی ۹۰ درصد و در زمینه اتوبوس ۸۰ درصد اعلام شده است.

توسلی مهر اظهار کرد که ایران خودرو دیزل با وجود افزایش چشمگیر تیراژ تولید از کیفیت قافل نشد و در سال ۱۴۰۰، میزان ۷۲ درصد از محصولات این شرکت دارای چهار ستاره کیفی بودند. همچنین به طور میانگین ۷۰ درصد محصولات ایران خودرو ساخت داخل و ۳۰ درصد CKD بوده که افزایش تیراژ تولید این شرکت مستقیما روی کارآفرینی زنجیره تامین تاثیر دارد. ایران خودرو دیزل از هم اکنون صادرات به سه کشور مختلف را آغاز کرده و با افزایش تیراژ تولید و صفر شدن زیان انباشه، امیدوار است در سال آتی سود میان سهامداران خود تقسیم کند.

محصولات جدید ایران خودرو دیزل در سال ۱۴۰۱

از آبان سال ۱۳۹۹ تا به امروز ایران خودرو دیزل هفت محصول جدید را توسعه داد که برخی از آنها رونمایی شده و برخی دیگر قرار است سال ۱۴۰۱ به بازار عرضه شوند. یکی از این محصولات کشنده آتامان بوده که قرار است سال آتی به بازار عرضه شود. محصول سنگین ایران خودرو دیزل فوتون H5 بوده که قرار است سال آینده نسخه بروزرسانی شده آن به عنوان قدرتمندترین کامیون کشنده ایران به بازار عرضه شود. در حال حاضر تولید آزمایشی هر دو کامیون کشنده آتامان و فوتون H5 در ایران خودرو دیزل آغاز شده است.

قرار است که در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۶۰۰ دستگاه از کامیون کشنده فوتون H5 و تعداد ۵۰۰ دستگاه از کامیون کشنده آتامان به بازار ایران عرضه شود. دیگر محصول جدید ایران خودرو دیزل کامیونت آترین بوده که نمونه اولیه آن ساخته شده و قرار است در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به بازار عرضه شود که تا پایان سال آینده تیراژ ۸۰۰ دستگاه از این خودرو به تولید خواهد رسید. دیگر محصول جدید ایران خودرو کشنده تاکتیکی سه محور آریا بوده که به لطف تولید آن در ایران خودرو دیزل و استفاده انبوه نیروهای مسلح از آن، رسما واردات کشنده های سه محور ممنوع اعلام شده است.

دیگر محصول ایران خودرو دیزل که مدتی پیش رونمایی شد، اتوبوس آمبولاس آتروس بود که به سازمان اورژانس های کشور نیز چندین دستگاه از آن تحویل داده شد. حال هم ایران خودرو اقدام به معرفی اولین اتوبوس برقی ایران بر پایه پلتفرم و ساختار همان آتروس دیزلی ولی با دیزاین متفاوت کرده است.

اتوبوس برقی آتروس e ایران خودرو دیزل (۱۵)

در زمینه خودروهای تجاری سبک نیز در سال آینده ایران خودرو دیزل قصد دارد نسخه فیس لیفت پیکاپ فوتون تونلند S (تانلند) را با پیشرانه بنزینی TGDI و پیشرانه دیزلی ۲.۸ لیتری کامینز هر دو با گیربکس دستی به بازار عرضه کند. ضمن اینکه یک نسخه جدید از پیکاپ فوتون تانلند به نام Freedom F9 را که استایل آن کاملا متمایز از تانلند اولیه و فیس لیفت بوده را با گیربکس اتوماتیک و کابینی به مراتب لوکس تر و پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر TGDI توربوشارژ به بازار عرضه کند. مدتی پیش در مطلبی کامل به بررسی فوتون تونلند فیس لیفت ایران خودرو دیزل و همچنین فوتون تونلند (تانلند) فریدم Freedom F پرداخته بودیم.

ظرفیت تولید اتوبوس برقی آتروس e ایران خودرو دیزل

توسلی مهر ضمن اشاره به حرکت دنیا در خصوص تولید اتوبوس های برقی و استفاده در ناوگان درون شهری اظهار کرد که تا به امروز تعداد ۲۳۳ هزار دستگاه اتوبوس برقی در دنیا تولید شده که این تیراژ روند رو به رشدی دارد. در ایران اگر بخواهیم مطابق با استاندارد دنیا حرکت کنیم، باید امروز ۳ هزار دستگاه اتوبوس برقی داشته باشیم.

ایران خودرو دیزل توانایی تولید سالانه ۱۰۰۰ دستگاه از این اتوبوس برقی را دارد. از جمله مزیت های اتوبوس های برقی به اتوبوس های دیزلی می توان به بی صدا بودن، بدون آلایندگی بودن را اشاره کرد که موجب کاهش آلودگی صوتی و همچنین آلودگی هوا سطح شهر می شود. ۷۰ درصد آلودگی سطح شهرها ناشی از تردد وسایل نقلیه بوده که از این میزان ۸۵ درصد به خودروهای تجاری مربوط می شود.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل اشاره کرد که در صورت استفاده از اتوبوس های برقی، حجم زیادی از مصرف دیزل کاسته می شود و این سرمایه گذاری اولیه برای خرید اتوبوس های برقی در کاهش مصرف گازوییل به شرکت باز می گردد. به ازای استفاده هر دستگاه اتوبوس برقی در ناوگان اتوبوسرانی درون شهری، سالانه ۴۰ هزار لیتر در مصرف گازوییل صرفه جویی می شود که در صورت تولید ۱۰۰۰ دستگاه در سال این میزان به رقم چشمگیر ۴۰ میلیون لیتر رسیده و با فرض تولید ۳۰۰۰ اتوبوس برقی طی سه سال ۸۴۰ میلیون لیتر در مصرف گازوییل صرفه جویی می شود. رقم این کاهش مصرف چیزی معادل ۴۴۵ میلیون دلار یا ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

حمایت ارگان های دولتی از ایران خودرو دیزل

توسلی مهر مدیرعامل ایران خودرو دیزل اظهار کرد که رشد این شرکت در گرو افزایش تیراژ تولید است. مدتی قبل شهرداری تهران درخواست خرید ون را به ایران خودرو دیزل داد و پس از آن نه تنها پیگیری نشد، بلکه شهرداری تهران اقدام به واردات ون کرده است. این اقدام شهرداری نه تنها موجب رشد اقتصادی کشور نشده، بلکه به تولید کننده داخلی نیز ضربه می زند. به گفته توسلی مهر ایران خودرو دیزل ظرفیت تولید سالانه ۷ هزار دستگاه ون را دارد. نمونه دیگر چنین اقداماتی، واردات ۱۰ هزار دستگاه کامیون دست دوم توسط دولت بوده و این در حالیست که ایران خودرو دیزل کامیون های متنوعی را در سبد محصولات خود دارد.

توسلی مهر در آخر بیان کرد که تولید به تنهایی هزینه زیادی در پی دارد و تولید خودروهای تجاری باید در گرو ضمانت خرید باشد.

اشتراک‌ها:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *