آترین پلاس یک کامیونت در رنج ۶ تن بوده و یکی از لوکس ترین کامیونت های بازار ایران محسوب می شود که دارای اتاق فوتون و موتور کامینز بوده و قرار است که از آبان ماه به بازار ایران عرضه شود.

به گزارش پایگاه خبری خودروها،کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل به موتور ۳۷۶۰ سی سی چهار سیلندر توربوشارژ ساخت شرکت معتبر کامینر مجهز شده که قادر به تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت در دور ۲۶۰۰ و بیشینه گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر بین ۱۲۰۰ تا ۱۹۰۰ دور بر دقیقه است. این موتور به سیستم اینترکولر هم مجهز بوده و با توجه به توان و گشتاور تولیدی کامیونت آترین پلاس ۶ تن ایران خودرو دیزل را باید یکی از قدرتمندترین کامیونت های موجود در بازار ایران دانست.

موتور کامینز کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ EEV بوده و نیروی تولیدی آن توسط گیربکس دنده ای ساخت ZF با ۶ دنده جلو و یک دنده عقب با کلاچ تک صفحه ای خشک با عملکرد هیدروپنوماتیک به محور عقب آترین پلاس منتقل می شود.

حداکثر وزن ناخالص فنی مجاز کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل ۶۰۰۰ کیلوگرم بوده و وزن خالص این کامیونت ۲۹۰۰ کیلوگرم اعلام شده است.‌ بدین ترتیب حداکثر ظرفیت باربری آترین پلاس در حدود ۳۱۰۰ کیلوگرم است. طول، عرض و ارتفاع کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل به ترتیب ۶۹۰۰، ۲۲۰۰ و ۲۳۶۰ میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن ۳۸۲۰ میلی متر اعلام شده است. طول بارگیری کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل ۴۸۰۰ میلی متر بوده و لازم به ذکر است که این شرکت عرض شاسی های آترین پلاس را افزایش داده این این کامیونت مناسب انواع کاربری ها باشد.

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل جزو معدود کامیونت هایی بوده که دارای سیستم ترمز دیسکی در هر دو محور عقب و جلوست. به همین دلیل می توان ترمزگیری های مطمئنی را با این کامیونت تجربه کرد. کامیونت آترین پلاس دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز است. ضمن اینکه ایران خودرو دیزل سیستم محدود کننده لغزش ASR را برای محور عقب این کامیونت نصب کرده که این سیستم هم اولین بار بوده که روی یک کامیونت در بازار ایران دیده می شود. به موجب سیستم ASR یا محدود کننده لغزش در شروع حرکت، آغاز حرکت کامیونت آترین پلاس در شرایط لغزنده ساده تر شده است.

تعلیق کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل در هر دو محور عقب و جلو از نوع فنر تخت با کمک فنر تلسکوپی است. همچنین برای کابین نیز تعلیق مکانیکی به همراه لاستیک های ضربه گیر تعبیه شده تا سواری به نسبت نرمی را برای راننده و سرنشین به ارمغان بیاورد. جهت تعمیران نیز کابین کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل به زاویه ۴۰ درجه باز می شود که مقداری بیشتر از رقبا بوده که دسترسی خوبی را به شما جهت تعمیر موتور می دهد.

امکانات کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل

کامیونت آترین پلاس امکاناتی مانند سیستم تهویه مطبوع، شیشه بالابرهای برقی، کروز کنترل، چراغ روشنایی در روز، چراغ مه شکن، دوربین دید ۳۶۰ درجه به صورت آپشنال، جدا کننده آب و روغن از مدار باد به صورت اتوماتیک، فیلتر آبگیر مدار سوخت، فیلتر خشک کن مدار باد، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی و درگاه AUX و بلوتوث، نشانگر دیجیتالی پشت فرمان، بوق دنده عقب، گارد جانبی و عقب است.

سیستم برقی کامیونت آترین پلاس ۲۴ ولت بوده و دارای دینام ۲۸ ولت ۷۰ آمپر است. برای این کامیونت نصب دو باتری ۱۲ ولت حداقل ۸۸ آمپر ساعت لازم است.

داخل کابین کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل تنها به صورت یک و نیم کابین به بازار عرضه می شود. این بدان معناست که یک تخت خواب ثابت پشت صندلی های کامیونت قرار دارد و یک تخت خواب هم به صورت تاشو در ردیف جلو فراهم می شود که مجموعا امکان خوابیدن دو نفر درون کابین کامیونت آترین پلاس فراهم می شود.

ضمن اینکه سه نفر درون کابین کامیونت آترین پلاس امکان نشستن دارند. پشت فرمان کامیونت آترین پلاس جدا از نشانگرهای عقربه ای سرعت و دور موتور، یک نمایشگر دیجیتالی نصب شده که اطلاعات زیادی از خودرو مانند میزان سوخت در باک و دمای موتور را به راننده نشان می دهد. همچنین در میان داشبورد یک نمایشگر دیجیتالی لمسی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی نصب شده که تصویر دوربین ۳۶۰ درجه و دنده عقب را به راننده نشان می دهد.

تولید انبوه کامیونت آترین پلاس از آبان ماه

جواد توسلی مهر مدیرعامل ایران خودرو دیزل در حاشیه مراسم رونمایی از کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل اظهار کرد که این شرکت قصد دارد از آبان ماه سال جاری تولید کامیونت آترین پلاس را آغاز کند. وی در ادامه بیان کرد که ایران خودرو دیزل در سال ۱۴۰۱ برای تولید دو هزار دستگاه کامیونت آترین پلاس برنامه ریزی کرده که به این ترتیب سهم ۲۳ درصدی از بازار کامیونت ها را به خود اختصاص می دهد.

توسلی مهر در خصوص عرضه نسخه های متفاوتی از کامیونت آترین پلاس گفت: ایران خودرو دیزل در ابتدا نسخه ۶ تن کامیونت آترین پلاس را معرفی کرده است. اما به زودی نسخه ۸ تن با کاربری باری و کمپرسی کامیونت آترین پلاس را نیز رونمایی خواهد کرد.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل ضمن اشاره به گذشته سخت و دشوار این شرکت طی سال های پیش اشاره کرد که بدهی ایران خودرو دیزل طی یک دهه به بانک ها نزدیک به ۶۵۰۰ میلیارد تومان رسیده بود و این شرکت بیش از دارایی های خود اقدام به فروش کرده بود. ایران خودرو دیزل نزدیک به ۲۰ درصد از کارمندان و کارگران خود را در سالهای گذشته به دلیل کاهش هزینه ها تعدیل کرده بود. اما از آبان سال ۱۳۹۹ با روی کار توسلی مهر ایران خودرو دیزل از یک شرکت ورکشسته و در حال تعطیلی به پرسودترین خودروساز ایران تبدیل شد. این شرکت در سال ۱۳۹۹ تعداد دو محصول جدید و در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴ محصول جدید را رونمایی و عرضه کرد. اما ایران خودرو دیزل در سال ۱۴۰۱ برای عرضه ۷ محصول جدید برنامه ریزی کرده که تعدادی از آنها رونمایی و عرضه شده و تعدادی هم تا پایان سال رونمایی خواهند شد.

توسلی مهر اشاره کرد که ایده تا تولید محصول در ایران خودرو دیزل زمان بسیار کمی را می برد و در حال حاضر از ایده تا محصول نهایی چیزی بین ۶ تا ۸ ماه لازم است.

مدیرعامل ایران خودرو در خصوص تیراژ تولید روزانه این شرکت اظهار کرد که هم اکنون تولید روزانه ایران خودرو دیزل به ۴۸ دستگاه رسیده و از شهریور ماه قرار است که تیراژ تولید روزانه این شرکت به ۸۴ دستگاه افزایش یابد. همچنین با راه اندازی خط کامیونت و هدف تولید روزانه ۳۰ دستگاه کامیونت، تیراژ تولید روزانه ایران خودرو دیزل به ۱۱۴ دستگاه می رسد و در پایان سال هدف این شرکت مبنی بر تولید ۲۵ هزار دستگاه از انواع خودروهای تجاری محقق می شود.

توسلی مهر اشاره کرد که ایران خودرو دیزل موفق شده که نقش تحریم ها را بی اثر کند و اکنون تحریم ها هیچ تاثیری روی روند توسعه محصول پیشرفت این شرکت ندارند. تحقق این امر در جهش تولید ۳.۵ برابری ایران خودرو دیزل در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ کاملا مشهود است. ایران خودرو دیزل در ۵ ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۱۸۹ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۰ سه برابر رشد داشته است. به لطف همین جهش تولید زیان انباشه ایران خودرو دیزل به تنها ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده که با فروش محصولات تولید شده در همین ماه به صفر خواهد رسید.

توسلی مهر ابراز امیدواری کرد که ایران خودرو دیزل در شهریور ماه قادر به تقسیم کردن سود میان سهامداران خود و همچنین تقسیم سود قابل توجهی در پایان سال خواهد بود. با توجه به تعدیل نیروی ۲۰ درصدی ایران خودرو دیزل در گذشته، تعداد کارمندان این شرکت در پایان سال ۱۴۰۰ به ۴۰۹۸ نفر رسیده بود. اما اکنون ایران خودرو دیزل تعداد ۵۸۰۰ نفر کارمند داشته و ۸۰۰ نفر دیگر نیز به زودی به این تعداد اضافه خواهند شد.

مدیرعامل ایران خودرو ضمن اشاره به اهمیت همکاری با شرکت های دانش بنیان در توسعه محصول اظهار کرد که این شرکت برای توسعه کامیونت آترین پلاس با شرکت های دانش بنیان همکاری داشته و این شرکت ها در بخش مالتی مدیا و نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان و سیستم های برق و الکترونیک در کنار ایران خودرو دیزل ایستاده اند.

 عرضه و تولید انبوه TF21 و ری را در سه ماه دوم سال ۱۴۰۲

کیانوش پورمجیب قائم مقام تولید و توسعه محصول گروه صنعتی ایران خودرو در مراسم رونمایی از کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل اظهار کرد که تمامی خودروهای ناقص کف سایت های تولیدی این شرکت به صفر رسیده و تنها ۸۰۰۰ دستگاه در سایت تبریز باقی مانده که طی یک ماه آینده به صفر می رسد.

کامیونت آترین پلاس ایران خودرو دیزل

پورمجیب اظهار کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا به امروز ۲۳۵ هزار دستگاه خودروی سواری به سازمان فروش تحویل داده شده که از این تعداد ۲۳۱ هزار دستگاه به دست مشتری رسیده که رشد ۴۶ درصدی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته را داشته است.

وی اشاره کرد که ملاک آمار تولید خودروهای تجاری سازی شده و قابل تحویل به مشتریست، نه خودروهای ناقص. پورمجیب از تلاش ایران خودرو برای صنعتی سازی موتورهای سه سیلندر و استفاده آنها روی محصولات آینده این شرکت خبر داد. وی در ادامه بیان کرد که ایران خودرو در حال طراحی گیربکس اتوماتیک در نیرومحرکه بوده و گیربکس نیمه اتوماتیک ایران خودرو نیز به زودی رونمایی می شود. همچنین گیربکس دنده ای شش سرعته  ایران خودرو نیز افزایش ظرفیت تولید خواهد داشت. قائم مقام تولید و توسعه محصول گروه صنعتی ایران خودرو اظهار کرد که در بهمن ماه سال جاری نسخه برقی تارا نیز رونمایی خواهد شد.

اشتراک‌ها:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *