کامیون کشنده آتامان Ataman صبح امروز در ایران خودرو دیزل رونمایی شد. ایران خودرو دیزل قصد دارد که در سال جاری تعداد ۵۰۰ دستگاه از کامیون کشنده آتامان Ataman را به بازار ایران عرضه کند.
به گزارش پایگاه خبری خودروها،کامیون کشنده آتامان Ataman صبح امروز در ایران خودرو دیزل رونمایی شد. ایران خودرو دیزل قصد دارد که در سال جاری تعداد ۵۰۰ دستگاه از کامیون کشنده آتامان Ataman را به بازار ایران عرضه کند.
کامیون کشنده آتامان Ataman ایران خودرو دیزل دارای یک موتور ۱۲ لیتری با کد OM457 LA بوده که توسط مرسدس بنز طراحی و تولید شده است. این موتور شش سیلندر خطی به سیستم توربوشارژ به همراه اینترکولر مجهز بوده و قادر به تولید ۴۳۰ اسب بخار قدرت در ۱۹۰۰ دور بر دقیقه و ۲۱۰۰ نیوتن متر گشتاور در ۱۱۰۰ دور بر دقیقه است. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ به همراه فیلتر DPF یا یورو ۵ EEV بوده که یقینا آلایندگی به مراتب کمتری نسبت به کشنده های دماغه دار قدیمی بنز مایلر نارنجی رنگ ترسناک دارد.
کامیون کشنده آتامان Ataman ایران خودرو دیزل برای انتقال قدرت به محور عقب به یک گیربکس دنده ای ساخت ZF آلمان مجهز شده که دارای ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب است. سیستم کلاچ کشنده آتامان Ataman از نوع تک صفحه ای خشک هیدروپنوماتیکی است. سیستم تعلیق جلو کامیون کشنده آتامان Ataman ایران خودرو دیزل در اکسل جلو از نوع فنربندی پارابولیک با کمک فنرهای هیدرولیکی و میل موجگیر بوده و در اکسل عقب هم دارای تعلیق فنر پارابولیک با کمک فنرهای هیدرولیکی است. مانند همه کامیون کشنده های جدید و مدرن، کابین کامیون کشنده آتامان Ataman ایران خودرو دیزل هم دارای تعلیق بادی با کمک فنر در جلو و عقب بوده که سواری این کشنده را در جاده و مسیرهای طولانی برای راننده و سرنشین آن راحت تر می کند و خستگی کمتری برای آنها به ارمغان می آورد.
کامیون کشنده آتامان Ataman ایران خودرو دیزل دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۶۱۹۰، ۲۴۹۰ و ۳۸۹۰ میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن ۳۸۰۰ میلی متر اعلام شده است. این کامیون کشنده دارای رینگ هایی به عرض ۹ اینچ و قطر ۲۲.۵ اینچ بوده و سایز لاستیک آن ۳۱۵/۸۰ است.
وزن خالص کامیون کشنده آتامان Ataman ایران خودرو دیزل ۸۱۳۰ کیلوگرم بوده و حداکثر وزن ناخالص آن ۱۹۰۰۰ هزار کیلوگرم و حداکثر وزن ناخالص ترکیبی آن ۴۲۰۰۰ کیلوگرم بوده که بدین ترتیب در رنج کامیون کشنده های ۴۲ تن قرار می گیرد. حداکثر وزن قابل تحمل روی اکسل جلو ۷۵۰۰ و حداکثر وزن قابل تحمل روی اکسل عقب این کامیون کشنده ۱۳۰۰۰ کیلوگرم است. کامیون کشنده آتامان Ataman قادر است تا شیب حداکثر ۳۰ درصدی را بالا رفته و قادر به حرکت با نهایت سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است.
امکانات رفاهی و ایمنی کامیون کشنده آتامان Ataman ایران خودرو دیزل
کامیون کشنده آتامان Ataman ایران خودرو دیزل ضمن اینکه جزو کشنده های اقتصادی بازار ایران قرار می گیرد، تجهیزات رفاهی و ایمنی خوبی را ارائه می دهد. کامیون کشنده آتامان Ataman دارای امکانات رفاهی و ایمنی از قبیل کابین با دو تخت خواب با آفتابگیر داخلی و خارجی، سیستم تهویه مطبوع، بخاری درجا، صندلی راننده و کمک راننده قابل تنظیم به صورت بادی و دارای کمربنده ایمنی سه نقطه ای، کروز کنترل و محدود کننده سرعت تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت، آینه های جانبی گرمکن دار، چراغ جلو LED، مه شکن جلو و عقب، چراغ پشت کابین برای تعمیرات، شیشه بالابر برقی، تاخوگراف، سانروف برقی، قفل مرکزی، بوق شهری و بادی، سنسور دنده عقب، قفل دیفرانسیل، جعبه ابزار کنار کابین، گرمکن سوخت، بادگیر سقف و جانبی، فیلتر جاذب آب از سوخت، خروجی برق ۱۲ و ۲۴ ولت، اهرم دستی ترمز تریلر، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو، سیستم صوتی با قابلیت تنظیم از روی غربیلک فرمان چراغ روشنایی در روز، چراغ های نشان دهنده سرعت خودرو از بالای کابین، سیستم ترمز مجهز به فیلتر رطوبت گیر، ظرفیت مخزن ادبلو ۸۰ لیتر، سیستم سپهتن، شلنگ باد، جعبه کمک های اولیه، مخزن سوخت ۸۰۰ لیتری و … است.
سیستم ترمز کامیون کشنده آتامان Ataman ایران خودرو دیزل از نوع ضد قفل ABS با سیستم ضد لغزش ASR بوده و در اکسل جلو از نوع دیسکی و در اکسل عقب کاسه ای است. این سیستم ترمز به صورت دو مداره پنوماتیکی بوده و همچنین برای کنترل بهتر کشنده در سرازیری اینتاردر یا ترمز موتور دو حالته Jacob جیکوب (ژاکوب) برای آن لحاظ شده است.
کامیون کشنده آتامان Ataman تلفیق تکنولوژی مرسدس بنز با اتاق فوتون
توسلی مهر مدیرعامل ایران خودرو دیزل در مراسم رونمایی از کامیون کشنده آتامان Ataman اظهار کرد که ایران خودرو دیزل پس از ۶۲ سال تصمیم به تولید محصول جایگزین کامیون کشنده های دماغه دار نارنجی مرسدس بنز مایلر گرفته است. این اقدام ایران خودرو دیزل به دلیل نیاز بازار و مشتری و همچنین الزامات ترانزیتی صورت گرفته است. کامیون کشنده آتامان Ataman اولین محصول ایران خودرو دیزل بوده که با لوگوی ایران شرکت به بازار عرضه شده و روی پلتفرم مرسدس بنز توسعه یافته و از قوای محرکه مرسدس و کابین فوتون بهره گرفته است.
توسلی مهر با اشاره به اینکه صنعت حمل و نقل یک کشور یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی آن کشور بوده بیان کرد که این صنعت یک صنعت راهبردی بوده و نیاز است که نگاه ویژه ای به آن داشته باشیم.
مدیرعامل ایران خودرو دیزل بیان کرد که طی ۶۲ سال گذشته تعداد یک میلیون و ۲۳۰ هزار خودروی تجاری به صورت تولیدی، CKD و SKD به بازار ایران عرضه شده که ۳۷ درصد آنها از رده خارج شده و ۶۳ درصد باقی مانده که حدود ۷۷۹ هزار دستگاه هستند، بخش عمده ای از آنها در سن فرسودگی بوده و نیاز است با محصولات نو و استاندارد روز جایگزین شوند.
صنعت خودروهای تجاری دارای دو بحث مختلف در زمینه توسعه ناوگان و نوسازی ناوگان است. ایران سالانه به ۱۱ هزار خودروی تجاری جهت توسعه ناوگان خودروهای تجاری خود و ۳۴ هزار خودرو جهت نوسازی ناوگان تجاری نیاز دارد. توسلی مهر اظهار داشت زمانیکه در کشور خودروسازان تجاری با ظرفیت و توان بالایی در حال فعالیت هستند که به خوبی می توانند نیاز ایران و ناوگان را هم از جهت توسعه و هم از جهت نوسازی برطرف کنند، نیاز است که دولت و مجلس به این موضوع ورود کنند و با برنامه ریزی دقیق موجب توسعه این صنعت و اشتغال پایدار شوند.
توسلی مهر مدیرعامل ایران خودرو دیزل اشاره کرد که رشد تولید موجب افزایش سرمایه و جذب نقدینگی و کاهش تورم می شود و موجب اشتغال پایدار و کارآفرینی می شود. همچنین زمانی که تولید یک خودروساز بالاتر رود مساله صادرات مطرح می شود که در گام های بعدی نیز مساله خودکفایی و همکاری با دانش بنیان ها مطرح می شود. اما فعالیت خودروسازان تجاری با خودروسازان سواری تفاوت دارد و تولید آنها در قبال سفارش گذاریست.
توسلی مهر اشاره کرد که در صورت نوسازی ناوگان خودروهای تجاری، سالانه به میزان ۴ میلیارد و ۶۲۱ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می شود که طی یک بازه هشت ساله نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار موجب صرفه جویی می شود. اما اگر دولت مساله نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده را جدی نگیرد، سالانه مقدار زیادی سوخت مازاد مصرف شده که طبیعتا آلایندگی بالاتر و همچنین هدررفت پول را در پی دارد.
ایران خودرو دیزل پس از سپری کردن چند سال سخت، جهش تولید را به معنای واقعی تجربه کرده و در سال ۱۴۰۱ برای تولید ۲۵ هزار محصول یعنی بیش از ۳ برابر سال گذشته برنامه ریزی کرده است. این شرکت هم اکنون در حال صادرات اتوبوس به ترکمنستان و کامیون کمپرسی به کویت بوده و در حال مذاکره با کشورهای مختلف برای صادرات محصولات متنوع است.
با توجه به اینکه ایران خودرو دیزل تمامی ادوات محصولات تجاری خود اعم از موتور، شاسی، گیربکس و کابین را تولید می کند، فاصله ایده تا تولید محصول آن بسیار کاهش یافته و در مدت اخیر شاهد ایده های به تولید رسیده زیادی از جمله اتوبوس برقی آتروس و همچنین کامیون کشنده آتامان Ataman بوده ایم.
مدیرعامل ایران خودرو دیزل اظهار کرد که طی ۱۶ ماه گذشته ۱۰ محصول مختلف طراحی کردیم که تعدادی از آنها رونمایی شده و تعدادی دیگر به زودی رونمایی می شوند. وی همچنین اظهار کرد که بدهی های ایران خودرو دیزل به صفر رسیده و زیان انباشه آن نیز تنها ۱۹۷۰ میلیارد تومان بوده که تا شهریور ماه این موضوع هم به صفر می رسد.
توسلی مهر بیان کرد که ایران خودرو دیزل در سال ۱۴۰۱ قصد تولید ۵۰۰ دستگاه از کامیون کشنده آتامان Ataman را داشته که قطعا به دلیل بهره بردن از موتور و شاسی مرسدس بنز استقبال زیادی از آن می شود و فوتون H4 ایران خودرو دیزل را در بازار به راحتی شکست می دهد.
توسلی مهر ضمن اشاره به لزوم استفاده از اتوبوس های برقی در کلانشهرها جهت کاهش آلودگی صوتی و آلودگی هوا اشاره کرد که شهرداری تهران در حالیکه توان مالی برای پرداخت وجه اتوبوس های سفارش گذاری شده خود از ایران خودرو دیزل را نداشت، اقدام به خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس دست دوم از ترکیه به صورت نقد کرده است. این در حالی بوده که نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد سرمایه ایران خودرو دیزل که کف کارخانه موجود بوده در حال خاک خوردن است و شهرداری بودجه خود را صرف واردات اتوبوس دست دوم از ترکیه کرده است.
توسلی مهر در ادامه بیان کرد که کامیون کشنده های آتامان Ataman یک خانواده محصول بوده که در حال حاضر نسخه ۴×۲ آن عرضه شده و نسخه ۶×۶ تاکتیکال آن نیز به نیروهای مسلح تحویل داده می شود. اما در آینده دو محصول دیگر نیز به خانواده محصولات آتامان Ataman ایران خودرو دیزل اضافه خواهند شد.
ظهور ایران خودرو نوین
مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در حاشیه مراسم رونمایی از کامیون کشنده آتامان Ataman اظهار کرد که ایران خودرو در حال تبدیل شدن به ایران خودرو نوین بوده که برای این منظور ۵ برنامه محوری تدوین شده است. خطیبی اظهار کرد که برنامه اول افزایش تولید، تغییر تنوع و کمیت تولید از خودروهای زیانده و بی کیفیت به خودروهای با کیفیت است. مدیرعامل ایران خودرو اظهار کرد که در سال ۱۴۰۱ برای تولید ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی شده که ۷۲۵ هزار دستگاه در ایران خودرو و ۲۵ هزار دستگاه در ایران خودرو دیزل تولید خواهند شد.
مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو از اقداماتی که در دوره های قبل توسط مدیران عامل گذشته صورت گرفته بود قدردانی کرد و سپس گفت نوع نگاه ما به این صورت بوده که نیاز می دانیم تغییراتی داشته باشد و قصد ما تخریب گذشته نیست. بلکه ادامه راه گذشته اما با کیفیت تر و بهتر است. وی مثال زد که در گذشته ما کار بد را به بدترین شکل ممکن انجام می دادیم و خودرویی مانند پژو ۴۰۵ که خودرویی بی کیفیت و غیر استاندارد بود، بیشترین میزان تولید را داشت و همین موضوع سبب زیان انباشه می شد.
خطیبی اظهار کرد که پیش از اینکه سکان مدیریت ایران خودرو دیزل را در دست بگیرد، پیش بینی شده بود که این شرکت در سال ۱۴۰۱ میزان ۱۳۵۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشته باشد که اصلا قابل درک نیست. خطیبی اشاره کرد که ما در گذشته به خصوص در سالهای جاری در زمینه آمار تولید تعریف اشتباهی داشتیم. به نوعی که خودروهای ناقص را هم جزو آمار تولید لحاظ می کردیم و این در حالی بوده که خودروی ناقص اصلا جزو آمار تولیدی نیست. وی اشاره کرد که تولید از نگاه ما خودرویی بوده که به صورت کامل تولید شده و در اختیار سازمان فروش برای تحویل به مشتری قرار گرفته است.
خطیبی اشاره کرد که با این تعریف جدید ایران خودرو در سال گذشته تنها ۴۵۰ هزار خودرو تولید کرده و اگر تولید ۷۵۰ هزار دستگاهی در سال ۱۴۰۱ محقق شود، رشد چشمگیری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت. مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو اشاره کرد که تولید ایران خودرو از ابتدای خرداد ۱۴۰۱ به صورت ۱۰۰ درصد عبور مستقیم و کامل بوده و دیگر هیچ خودروی ناقصی در این شرکت تولید نشده است. وی اظهار کرد که تیراژ تولید روزانه ایران خودرو به بیش از ۲۵۰۰ دستگاه رسیده و به زودی تیراژ روزانه این شرکت به ۲۹۰۰ دستگاه هم می رسد. مهدی خطیبی اشاره کرد که اگر سال گذشته ایران خودرو تولید عبور مستقیم داشت، در بدترین حالت تولید این شرکت ۱۵ هزار دستگاه افت می کرد، اما ۴ هزار میلیارد تومان در هزینه های این شرکت صرفه جویی می شد و ۲۵ درصد شاخص کیفیت آن نیز ارتقا پیدا می کرد. وی در ادامه بیان کرد که امسال که برای تولید ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو هدف گذاری شده، حدود ۷ هزار میلیارد در هزینه های گروه صنعتی ایران خودرو صرفه جویی می شود و شاخص کیفیت هم افزایش پیدا می کند.
محور بعدی برنامه های خطیبی برای دستیابی به ایران خودرو نوین، ارتقا کیفیت بوده که دارای ۱۶۱ برنامه و ۲۷۲ ریزبرنامه است. خطیبی اشاره کرد که در حال حاضر محصولات ایران خودرو نسبت به اسفند سال ۱۴۰۰ بنا به گزارش ISQI به میزان ۴۰ درصد رشد کیفی داشته اند که مصداق آن کاهش ۳۹ درصدی مراجعه به نمایندگی های این شرکت است. وی اظهار کرد که به این سطح راضی نیستیم و باید به صورت دائمی کیفیت را پایش کنیم و راستای ارتقا آن گام برداریم.
رونمایی از کراس اوور K125 (ریرا) ایران خودرو طی روزهای آتی
خطیبی اظهار کرد که محور بعدی افزایش تنوع محصولات ایران خودروست و وعده داده ایم که در سال ۱۴۰۱ هر ماه یک رونمایی جدید داشته باشیم. خطیبی در میان صحبت های خود اظهار کرد که خبرهای خوشی از ایران خودرو طی روزهای آتی به گوش می رسد و این شرکت قصد رونمایی کراس اوور K125 (ریرا) را در که یک محصول تولید داخل با استانداردهای روز جهانی و قابل رقابت با خودروهای وارداتی و محصولات روز دنیاست را رونمایی کند.
محصول TF21 ایران خودرو در دست توسعه
خطیبی اظهار کرد که پروژه K125 یا کراس اوور ریرا ایران خودرو در زمان مدیریت او دستخوش فیس لیفت و تغییراتی شد و طی یک یا دو روز آینده با نام ریرا رونمایی می شود. پروژه دیگر ایران خودرو خودروی TF21 بوده که از ایده تا تجاری سازی آن برای اولین بار در صنعت خودروسازی ایران ۱۸ ماه پیش بینی شده است. این خودرو یک محصول منطبق با استانداردهای جهانی بوده که قیمت آن در زمان عرضه با فرض قیمت امروزی بین ۱۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است.
برنامه محوری بعدی مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو توسعه صادرات است. خطیبی در خصوص صادرات اظهار کرد که برای سال جاری صادرات ۱۵ هزار دستگاهی برنامه ریزی شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳۵۰ درصدی دارد. مدیرعامل ایران خودرو به مذاکرات در حال انجام با روسیه و ونزوئلا اشاره داشت و گفت که برنامه صادرات ۵۰۰۰ دستگاه دنا پلاس توربو اتوماتیک به ونزوئلا و قصد سرمایه گذاری سنگین در روسیه را داریم.
برنامه محوری بعدی مهدی خطیبی برای تحقق ایران خودرو نوین کاهش قیمت تمام شده یک خودروست. وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد قیمت تمام شده یک خودرو ناشی از زنجیره تامین بوده بیان کرد که در این خصوص دو قرارداد مهم با دو قطعه ساز بزرگ در راستای کاهش هزینه های تولید و تمام شده یک خودرو بسته شده است.